Cintakah Kita ? part 3

"Assalamualaikum.." aku jengukkan kepala ke luar tingkap kereta. Menyapa Pak Piee, pegawai keselamatan Sekolah Rendah Al-Amin yang mesra. Namun gundah di hati tetap juga mengetuk-ngetuk.

Hampir setengah jam menunggu, masih tak nampak bayang-bayang Raiqah dan Raisha. Kebiasaannya, habis waktu sekolah jam 6.10 petang, dah terus menunggu depan pagar sekolah. Takkan sebab aku lambat 15 min? Allahu.. 

Aku toleh melihat jam di tangan. Hampir jam 7.00 petang! Kawasan sekolah dah mula sunyi. Hanya tinggal beberapa murid yang masih menanti. Perlahan aku buka pintu kereta dan menapak ke arah Pak Piee yang berdiri depan pagar sekolah. Enjin kereta aku biarkan hidup.

"Eh, Puan Iman? Anak-anak dara Puan Iman tadi dah dijemput Doktor. Ingat memang Puan Iman tak datang." sapaan Pak Piee buat aku terkedu.

"Oh, suami saya ada lah datang tadi ya pak cik? Lupa pula dah berjanji dengan dia. Selalu saya yang ambil, itu yang terbiasa." aku cuba menutup kekagetan aku. 

"Tak apa, tak apa. Pak cik kenal Doktor Mikael. Itu yang pak cik tak ada pula nak menahan." senyum tua Pak Piee melegakan aku.

"Alhamdulillah. Terima kasih ya pak cik. Eh, nah! Ada muffin ni kawan saya buat lebih. Pak cik bawalah balik bagi cucu-cucu pak cik makan ya. Pak cik pun jangan pula tak makan sekali." seloroh aku sambil hulurkan muffin yang Naima bekalkan. Nasib baik buat dua bekal. Boleh juga aku panjangkan sedekah Naima.
 
"Susah-susah je puan. Terima kasih banyak ya. Alhamdulillah rezeki hari ini." Pak Piee menunduk tanda terima kasih. Automatik aku pun menunduk seraya masuk ke kereta dan memandu pergi.

Kenapa lain macam Mikael hari ini? Takkan sebab sesi soal-jawab sebelah pihak semalam buat Mikael terus berubah? Kala ini hati aku tidak tenteram. Aku berhentikan kereta di bahu jalan. Meriah kawasan perumahan dekat dengan sekolah rendah ini. Jeritan kanak-kanak lelaki bermain bola sepak dari jauh boleh kedengaran.

Aku cuba mendail nombor telefon Mikael. Cubaan pertama tidak berangkat. Aku cuba sekali lagi.

"Mama!" suara ceria Raisha menyapa telinga.

"Eh, anak mama pergi mana tu? Terkejut mama datang sekolah tengok princesses mama hilang." sengaja mensyahdukan suara. Menjentik rasa bersalah pada si anak.

"Soo sorry, mama." suara Raiqa pula kedengaran. Eh, boleh main passing-passing pula budak-budak ni.

"May I speak to Ayah, sayang?" marah dan kerisauan aku ini bukan sepatutnya disalurkan kepada anak-anak. Si Ayah yang patut bertanggungjawab.

“Ayah went to loo la Mama. Mama call back later, ok? Kakak nak main dengan adik.” lantas panggilan dimatikan. 

Seriuslah anak-anak mama? 

Terkedu aku seketika. Sehingga tak perasan ada panggilan daripada Mikael. Tiga kali panggilan dibuat, baru aku menekan punat angkat. 

“Hello.. Iman?” kenapa suara gemersik perempuan dewasa pula? Mana Mikael? Mana Raiqah dan Raisha?

“Hello? Siapa tu?” gugup suara cubaku tahan.

“Hai.. Sarah’s here, colleague Mikael. No worries Iman. Anak-anak Iman ada main di playground. I tengokkan sementara Mikael ke restroom.” lembut suara Sarah yang tidak aku kenali tanpa aku sangka, mencarik sedikit kepercayaan dan kebahagiaan aku.

“Oh.. sorry Sarah. Never heard you before. Usually Mikael tak tinggal phone dia.” hairan. Memang Mikael jenis orang yang sentiasa ada telefon bimbit bersama. Kerjaya sebagai doktor, aku tahu pastinya panggilan kecemasan sentiasa masuk walaupun bukan shift kerja Mikael. 

“Oh..” kedengaran suara Sarah yang seakan terkelu. 

“Nevermind Sarah. Nice to hear from you. Please send my message to him that I’ll be waiting for them at his mother’s house, ya. Thanks tolong tengokkan anak-anak I. I’m sorry if my princesses tu nakal-nakal.” sungguh aku cuba berpura-pura tenang dengan sedikit gurauan. Bukan sekadar untuk menjaga air muka suami, tapi diri sendiri juga. Aku tak nak digelar bimbo yang membuta-tuli mempamerkan riak cemburu pada situasi yang tidak pasti. 

“Sure, will do. Bye Iman.” tiada balasan dariku terus panggilan dimatikan.

Lama aku berteleku dalam kereta sehingga terdengar azan maghrib berkumandang. 

Comments

Popular posts from this blog

Dia atau Aku?? 2

Dia atau Aku?? 3

Cintakah kita? part 1